To takie proste!
Miejskie Przedszkole nr 21 w Płocku
Strona głowna  /  Pomoc psych-ped
Pomoc psych-ped

25.05.-26.05.2020. terapia pedagogiczna

Dzień dobry. Oto kilka propozycji zabaw i ćwiczeń:

 

„Mrówka Rebeka” – opowiadanie D. Rumieńczyk

Pewnego ranka mrówka Rebeka obudziła się w bardzo złym humorze. Nie rozumiała, dlaczego inne mrówki z taką radością i werwą garną się do pracy. Rebeka wyszła przed mrowisko i pomyślała, że nic jej się nie podoba. Trawa jest zbyt zielona, las okropny, a ona nieszczęśliwa. Mrówka Rebeka zamruczała, że idzie w świat  nigdy nie wróci. Szła i szła naburmuszona, ze zmarszczonymi brwiami, strasząc owady. Słoneczko zaczęło zachodzić i pojawiły się czarne chmury. Rebeka zrozumiała, że musi iść spać. Zerwała sobie listek, weszła pod stokrotkę i zasnęła. W nocy obudził ją harmider. To były odgłosy burzy. Deszcz uderzał o trawę. Po chwili mrówka była całkiem mokra. Skurczyła się i chciała przeczekać ulewę. Usłyszała burczenie brzuszka. Była głodna, zmęczona i struchlała ze strachu. Zatęskniła za mrowiskiem i kochanymi mrówkami, które troszczyły się o to, aby było jej sucho i ciepło. Rankiem ulewa odeszła, wyjrzało słońce, a mrówka Rebeka pognała do swojego domu. Przywitały ją siostry i przyjaciółki. Mróweczka przeprosiła wszystkich i, mimo zmęczenia, przyłączyła się do idących do pracy mrówek robotnic. Czuła się znowu szczęśliwa.

1. Odpowiedzcie pełnymi zdaniami na pytania:

- Jak się nazywała mrówka, która opuściła mrowisko?

- Dlaczego Rebeka poszła w świat? (uciekła z domu?)

- Jak się czuła Rebeka poza mrowiskiem?

- Dlaczego Rebeka wróciła do domu?

Poproś rodziców o pomoc w wyjaśnieniu znaczenia zwrotów:

- Co to jest harmider?

- Co to znaczy, że ktoś jest naburmuszony?

2. Prawda czy fałsz?

- Mrówki budują mrowiska.

- W mrowiskach mieszka królowa.

- Mrowiska pilnują mrówki żołnierze.

- W mrowisku pracują mrówki robotnice.

- Królowa składa mnóstwo jajeczek.

- Mrówki są pożyteczne, bo oczyszczają las.

3. Które z wyrazów oznaczają nazwy roślin?

rabarbar, żaglówka, truskawki, klocki, ziemniaki, dąb, trawa, samochód, drzewa, pies, człowiek

4. Które z wyrazów oznaczają nazwy kwiatów?

stokrotka, jaskółka, tulipan, róża, sosna, przebiśnieg, koleżanka, niezapominajka

5. Narysuj mrówki idące do pracy.

6. Pokoloruj obrazek

http://e-kolorowanka.pl/mrowki-kolorowanki/6116-mrowki-kolorowanka-27.html

 

 

 

 

7. RODZINNA  KRZYŻÓWKA

Litery w polach oznaczonych gwiazdką, czytane z góry na dół utworzą rozwiązanie

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

*

 

 

Rozwiązanie: …………………………………………………………………………………

 

  1. „Tytus, ……………i Atomek”
  2. Żółw nosi ją na grzbiecie
  3. Dzieci lubią słuchać jej przed snem
  4. Smaczny owoc południowy
  5. Zabawka dla chłopców
  6. Występuje w bajce o śpiącej królewnie
  7. Udziela jej np. pogotowie ratunkowe
  8. Podobna do pszczoły

8.Ile razy w rozsypance występują podane litery?

W - ……., L - …….., H - ………., E - ………

H, F, M, T, W, T, E, L, W, L, F, H, W, H, T, E, K, I, M, H, L, T, W, E, O, D, S, H, F, B, L, A, Z, W, C, Y, L, C, F

9.W każdym rzędzie skreśl wszystkie duże litery. Z małych liter powstanie wyraz. Spróbuj go zapisać i przeczytać (poproś rodziców o pomoc).

 

GBkCoSmDoEKdYRa ……………………….

 

LkRoTkOPaNrMdFDSa …………………….

 

TsaYnNdMaBBłCDy ……………………….

 

kWMaGnHOaEpRkaYL …………………….

 

AkKoOmBDGpuUYteERr …………………..

 

FfiRErDGaBnSKa ……………………….

Miłego dnia

 

 

 

 

 

 

LOGOPEDIA  13-15 05.2020

  • Ćwiczenia dla języka i warg.

https://www.youtube.com/watch?v=eT_47xZaVDU  

https://www.youtube.com/watch?v=Qoh9GyG32jY 

https://www.youtube.com/watch?v=zxf6rT_3DUc

  • Zabawy logopedyczne na wesoło.

https://www.youtube.com/watch?v=Lod1r88h61I

  • Domino logopedyczne- głoski s, sz, ś

https://harmonia.edu.pl/pl/p/LOGOPEDYCZNE-PSZCZOLKI-Roznicowanie-glosek-dentalizowanych/1313

LOGOPEDYCZNE PSZCZÓŁKI ? Różnicowanie głosek dentalizowanych Grupa ...

  • Różnicowanie głosek b - p  (dźwięczna- bezdźwięczna).  W rzędach wskaż obrazek, którego nazwa zaczyna się inną głoską niż pozostałe

https://harmonia.edu.pl/pl/p/WIDZE-CIE%2C-SLYSZE-CIE-2-Cwiczenia-sluchu-fonematycznego-dla-malych-dzieci/1122

WIDZĘ CIĘ, SŁYSZĘ CIĘ 2 ? Ćwiczenia słuchu fonematycznego dla ...

  • Różnicowanie głosek sz- s  / Zabawa interaktywna.

https://wordwall.net/pl/resource/858187/logopedia-r%C3%B3%C5%BCnicowanie-sz-s

 

Terapia pedagogiczna – 11 – 12.05.2020.

Dzień dobry. Proponuję Państwu do wyboru różne zadania dla dzieci. Podaję linki, aby łatwiej było państwu wybrać zadania z danego zakresu. Stopień trudności jest porównywalny i  dostosowany do możliwości dzieci. Pozdrawiam.

 

Połącz

https://www.domowyprzedszkolak.pl/cat/zabawy-2/polacz-33

 

labirynty

https://www.domowyprzedszkolak.pl/cat/zabawy-2/labirynty-30

 

szlaczki

https://www.domowyprzedszkolak.pl/cat/zabawy-2/szlaczki-34

 

matematyczne

https://www.domowyprzedszkolak.pl/cat/zabawy-2/matematyczne-56

liczbowy labirynt

https://www.domowyprzedszkolak.pl/item/liczbowy-labirynt-562

 

domalowanki, zgadywanki

https://www.domowyprzedszkolak.pl/cat/zabawy-2/domalowanki-28

 

 

 

08.05.2020. LOGOPEDIA

07.05.2020 LOGOPEDIA

06.05.2020 LOGOPEDIA

W tym tyg obchodziliśmy Dzień Strażaka, proponuję następujące ćwiczenia:

5.05.2020. terapia pedagogiczna

Dzień dobry. Dzisiaj proponuję wam do wyboru kilka ćwiczeń na spostrzegawczość i  ćwiczenia ręki.

  1. „Znajdź różnice” – gra http://www.grajteraz.pl/logiczne/znajdz-roznice-2
  2. „Znajdź taki sam obrazek” - https://chomikuj.pl/Dorota_Kie/Grafomotoryka/znajd*c5*ba+taki+sam+rysunek
  3. https://chomikuj.pl/Dorota_Kie/Grafomotoryka/znajd*c5*ba+taki+sam+rysunek
  4. „Pomóż zajączkowi trafić do koniczynki” - https://chomikuj.pl/Dorota_Kie/Grafomotoryka/Labirynty
  5. „Pokoloruj, wytnij, ułóż obrazek” - https://chomikuj.pl/Dorota_Kie/Grafomotoryka/wyklejanki+i+zabawy+manualne
  6. „Pokoloruj i dokończ wierszyk” - https://chomikuj.pl/Dorota_Kie/Grafomotoryka/kolorowanki+z+rymowankami

 

Miłego dnia

 

4.05.2020. terapia pedagogiczna

Dzień dobry. Dzisiaj zapraszam do wspólnej zabawy. Wymaga ona trochę czasu z państwa strony, ale warto dzieciom urozmaicić trochę ten czas. Oto moje propozycje zabaw:

  1. LITEROWE BINGO (potrzebne będą: tektura lub brystol, długopis lub mazak do napisania liter, koła do przykrycia odgadniętych liter, nożyczki)

            Tekturę lub brystol należy pociąć w zestaw kart do bingo i każdą z nich podzielić na 9 kwadratów. Następnie na „chybił – trafił” należy napisać na kartach litery alfabetu (dobrze, aby były to litery małe i duże, np. Aa, Bb itd., co ułatwi dzieciom utrwalenie ich). Następnie należy wyciąć nieduże koła potrzebne w dalszej części gry do zakrywania odszukanych liter.

Z kartonu należy wyciąć dużo małych kwadracików i napisać na nich te wszystkie litery alfabetu, które zostały zamieszczone na dużych kartach do bingo.

 Każdy z graczy otrzymuje jedną kartę, a małe karteczki z literami należy umieścić w woreczku lub poszewce od jaśka czy pudełku. Prowadzący grę wyciąga po jednej karteczce, pokazuje ją pozostałym i odczytuje literę, jaka się na niej znajduje. Gdy któryś z grających ma na swoim kwadracie daną literę, przykrywa ją kołem. Pierwsza osoba, której uda się przykryć wszystkie litery krzyczy „bingo” i wygrywa.

Aby urozmaicić tę zabawę można dodatkowo wyszukiwać wyrazy zaczynające się od danej głoski.

2. SZUKANIE LITER (potrzebne będą: duża kartka papieru, ołówek lub coś innego do pisania)

Na kartce papieru należy napisać cały alfabet litera pod literą. Następnie kolejno przy każdej literze osoba prowadząca zabawę wypisuje wyrazy na daną literę podane przez kolejnych graczy z zaznaczeniem imienia, kto wymyślił dany wyraz (np. przy „a” – alfabet, arbuz, ananas, aparat itd. - Wojtek, banan, borsuk - Marcel). Wygrywa ta osoba, która wyszuka najwięcej wyrazów.

Dla utrudnienia można wyszukiwać wyrazy według wcześniej ustalonych kategorii, np. zwierzęta, rośliny, ubrania, żywność itp.

3. KTÓRY WYRAZ NIE PASUJE

W każdym zestawie wyrazów jeden zaczyna się inną głoską niż pozostałe. Który to wyraz?

OKO, OGÓREK, OKNO, ŻABA

UCHO, ULE, ANANAS, UCHWYT

SER, BALON, SANKI, SŁOŃ

TORT, TACZKA, RYBA, TORY

 

4. Zapraszam chętne dzieci do pokolorowania obrazka ze strony

https://www.e-kolorowanki.eu/kolorowanki-edukacyjne/pokoloruj-wedlug-numerow/kolorowanka16/. Miłej zabawy.

 

LOGOPEDIA 30.04.2020

Gimnastyka buzi i języka

https://www.youtube.com/watch?v=poyt9ypQBQM

 

LOGOPEDIA 29.04.2020

https://wordwall.net/pl/resource/1511382/logopedia/dzie%c5%84-ziemi-z-buzi%c4%85-i-j%c4%99zykiem-%c5%bar%c3%b3d%c5%82o-logopestkapl  

 

https://wordwall.net/pl/resource/1239437/logopedia/g%c5%82oska-k-w-r%c3%b3%c5%bcnych-miejscach-w-wyrazie

 

  • Przeczytaj zdania z mamą lub tatą.

Na podstawie wierszyka do gry SZAFA przygotowaliśmy obrazkową czytankę. Zabawa pomocna będzie w terapii seplenienia, do utrwalania i automatyzacji wywołanych już głosek ?SZ?, ?S?...

 

28.04.2020. TERAPIA PEDAGOGICZNA

1. Wpisz litery w dolnym diagramie dokładnie w te same kratki

 

 

 

B

 

 

 

 

S

F

E

 

 

I

R

 

L

 

 

 

 

 

Y

 

 

 

 

P

Ł

 

 

 

G

 

 

 

 

 

 

A

 

 

T

 

 

J

W

 

O

Z

 

 

C

 

 

 

 

 

 

 

 

 

M

 

 

H

 

 

K

 

 

 

 

 

 

 

U

 

N

 

D

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Wykreśl wyrazy zawierające sylabę „ka”

Kemping, szok, pokaz, aktor, kanapa, burak, pokrywa, blok, kalosz, pokład, kokarda, kita, półka, dukat, ławka, autokar, kapcie, korale, kawa, pokora, korona, wieszak, kapelusz, linijka, choinka, dzik, wózek, balonik, kanapka, ramki, malinka, jako, kafle.

3. Połącz w pary wyrazy rozpoczynające się taką samą sylabą:

BUTY, KOMAR, LODY, KOGUT, LOKI, BUDA

4. Połącz w pary wyrazy, których nazwy kończą się taką samą sylabą:

LASKA, KOTY, SELERY, PŁOTY, MASKA, POMIDORY

5. Podziel wyrazy na sylaby. Podskocz tyle razy, z ilu sylab składa się wyraz:

LAS, KASZTANY, LIŚCIE, WIEWIÓRKA, MUCHOMORY, CHMURY

6. Które wyrazy tworzą rymy:

SZAFA, DYWAN, ŻYRAFA, PÓŁKA, BUŁKA, STOLIK, TARKA, ŁÓŻKO, WERSALKA, ŻELAZKO, KOSZULA, CEBULA, PRALKA, WANNA, LALKA

7. Nazwij jednym słowem grupy wyrazów:

BIEDRONKA, MOTYL, MUCHA, KONIK POLNY

MAK, PIERWIOSNEK, STOKROTKA, RÓŻA

WRÓBEL, JASKÓŁKA, BOCIAN, PAW

MALINA, JAGODA, JABŁKO, BANAN

KLON, JARZĘBINA, SOSNA, LESZCZYNA

8. Znajdź różnice w obrazkach

https://www.e-kolorowanki.eu/kolorowanki-edukacyjne/roznice/znajdz-roznice-kolorowanka-4/

 

27.04.2020. Terapia pedagogiczna

Witam w słoneczny poranek. Oto kilka moich propozycji na dziś. Zacznijmy od krótkiego opowiadania pt. „Czerwony kalosz”

 

Pewien kalosz był bardzo nieszczęśliwy. Nie miał właściciela. Był całkiem nowy, błyszczał, nie miał nawet dziurki. Wypadł z pudełka, kiedy jakaś pani wychodziła ze sklepu. Komu potrzebny samotny kalosz, mimo, że jest czerwony? But wzdychał i rozpaczał. Leżał na deszczu i nikt na niego nie patrzył. Nagle nad kaloszem pochyliła się mała dziewczynka. Miała rude włosy i czerwony nosek.

- Ojej! -  krzyknęła – co za przystojny kalosz i w dodatku czerwony! To będzie wspaniała doniczka dla mojej róży, która ma piękne czerwone kwiatuszki.

            Katarzyna, bo tak się nazywała dziewczynka, zabrała bucik do domu. Wyczyściła go i wysuszyła. Później nasypała do niego ziemi i zasadziła w niej piękną różę.

- Dzień dobry – powiedziała róża do kalosza.

- Dzień dobry – odpowiedział czerwony kalosz – i to był początek ich przyjaźni. Od tamtej pory kalosz i róża zamieszkali na parapecie i obserwowali przechodzących ludzi. Byli szczęśliwi, bo opiekowała się nimi ruda dziewczynka, która kochała cały świat, a zwłaszcza to, co było w czerwonym kolorze.

 

- O czym było opowiadanie?

- Jak wyglądał kalosz?

- Dlaczego kalosz był smutny?

- Kto zaopiekował się kaloszem?

- Jaki kolor lubiła ruda dziewczynka?

- Jak dziewczynka miała na imię?

- Co zrobiła Kasia z kalosza?

- Z kim się zaprzyjaźnił kalosz w domu dziewczynki?

- Które z podanych wyrazów to nazwy butów?:

podszewka, trampki, kaczki, trepki, kozaki, bambosze, biszkopty, półbuty, szpilki, klapki, nosidełka, tory, tenisówki, adidasy, kurtka, kapcie, szczypce.

 

Narysuj kalosza i różę.

Powtórz:

smutny kalosz, czerwony kalosz, niepotrzebny kalosz, kalosz i Katarzyna, kalosz i róża, czerwona róża, wesoła dziewczynka, Katarzyna i róża, przyjaźń róży, przyjaźń kalosza, szczęśliwy kalosz, szczęśliwa róża, czerwony kolor.

Dokończ zdania:

- Kalosz wypadł z ……….

- Kalosz leżał na ……….

- Dziewczynka znalazła ……….

- Katarzyna zaniosła bucik do ……….

- Kasia wsadziła różę do ……….

- Róża polubiła ……….

- Kalosz i róża stali na ……….

- Kalosz i róża obserwowali ……….

- Kasia kochała wszystko, co było ……….

Narysuj scenę, jak Kasia ustawia na parapecie kalosz z różą i pokoloruj. Miłego dnia.

LOGOPEDIA 24.04

Na łące – zabawa logopedyczna Przedszkolaki wybrały się na łąkę w poszukiwaniu pierwszych oznak wiosny (kląskanie). Obserwowały latające motyle (ruchy języka na boki, góra – dół oraz dookoła), wąchały kwiaty (wdech nosem, wydech buzią). Spotkały bociana (odgłosy: kle, kle), który gonił żaby (odgłosy: kum, kum). Bawiły się w chowanego (wypychanie językiem policzków), puszczały balony (nabieranie powietrza do policzków, wypuszczanie: ssss). Obserwowały ptaszki (odgłosy: ćwir, ćwir), krowy (odgłosy: muu), kozy (odgłosy: mee). Zmęczone, ale szczęśliwe, wróciły do przedszkola (kląskanie).

Ćwiczenia oddechowe. Cel: wydłużanie fazy wdechowej, usprawnianie motoryki małej.  Zadaniem dzieci jest przeniesienie kawałków papieru na płatki kwiatka przy pomocy słomki (dzieci mogą też przykleić kolorowe kawałki na szablon, a po wyschnięciu wyciąć kwiat).

 

Jeśli ktoś nie ma dostępu do drukarki, można samemu narysować kwiatek:)

Na zakończenie zrobimy dwa podskoki, rękami podeprzemy się pod boki. Dookoła się obrócimy – zaklaszczemy, bo dobrze się bawimy. Nogę damy do przodu: najpierw lewą, potem prawą, przez chwilę pobiegniemy w miejscu żwawo. A teraz jeszcze języczkami zakląskamy i dłońmi sobie pomachamy.

LOGOPEDIA 23.04

  • Ćwiczenia artykulacyjne. Najpierw zrób krótką rozgrzewkę buz
  • i i języka. Zakręć kołem i ćwicz.

https://wordwall.net/pl/resource/938995/logopedia/%c4%87wiczenia-artykulacyjne

  • Teraz utrwalaj artykulację głoski "SZ". Pamiętaj - język na górze, zęby zbliżone, usta zaokrąglone.

https://wordwall.net/pl/resource/866204/logopedia/g%c5%82oska-sz-co

 

LOGOPEDIA 22.04

Dziś Dzień Ziemi to proponuję ekologiczną;) gimnastykę buzi i języka:

21.04.2020.

Dzień dobry, witam wszystkich w słoneczny wtorek. Oto kilka ćwiczeń na dziś:

1. Ćwiczenia pamięci słuchowej. Na poniższej stronie znajdują się kolorowanki do wydruku. Zachęcam do skorzystania.

https://www.e-kolorowanki.eu/zwierzeta/kolorowanka-z-kotem/

 

Opisujemy obrazek prostymi zdaniami: „To kotek. Kotek ma łaty.” Zadaniem dziecka jest narysować tyle kółek lub kresek ile jest zdań. Pierwsze zdanie zaznaczamy kreską czerwoną, drugie niebieską. Następnie pokazujemy dziecku czerwoną kreskę, a dziecko powinno powiedzieć nam pierwsze zdanie (To kotek). Przy pokazaniu niebieskiej kreski dziecko powinno wypowiedzieć drugie zdanie (Kotek ma łaty). W podobny sposób możemy przeprowadzać to ćwiczenie z większą ilością zdań. Jeden kolor na jedno zdanie.

 

2. Zabawa w dopowiadanie brakującego wyrazu w zdaniu, np.

Gruszka jest żółta, a wiśnia jest …(czerwona).

Pomarańcza jest okrągła, a banan jest …. (podłużny).

Malina jest miękka, a jabłko jest …

Cytryna jest kwaśna, a truskawka jest …

Możemy tworzyć różne zdania. Ważne jest, aby dziecko sensownie je dokończyło.

 

3. Ćwiczenia w mówieniu i ćwiczenia w spostrzeganiu.

Zadaniem dziecka jest odszukać w pokoju przedmiot, o którym mówimy i wskazać jego położenie, np. „gdzie znajduje się coś okrągłe, kolorowe, lekkie (piłka, jest w kąciku z zabawkami, służy do zabawy).

4. Układamy na stole kilka różnych przedmiotów. Zadaniem dziecka jest przyjrzeć się dokładnie przedmiotom i ich położeniu. Następnie dziecko odwraca się, my w tym czasie zmieniamy położenie dwóch przedmiotów i przykrywamy wszystko chustą. Dziecko, po odsłonięciu chusty odgaduje, które przedmioty zmieniły miejsce.

5. jakie jest podobieństwo w poszczególnych wyrazach?

waga, saga, knot

lasy, lisy, owca

misa, mina, tort

krew, krem, szal

noc, nos, miś

dom, dym, mur

noga, nota, nuda

Dziecko powinno skupić uwagę na graficznym wyrazie obrazu, a nie na odczytywaniu.

           

Na zakończenie zapraszam na poniższą stronę. Są tam różne zadania – labirynty, które na pewno spodobają się dzieciom. Miłej zabawy.

 

https://czasdzieci.pl/dodruku/id,1604a-labirynty_do_wydruku,do_druku,107684.html

 

 

TERAPIA PEDAGOGICZNA 20.04

Dzień dobry

Dzisiaj proponuję kilka zabaw z literami.

Dziecku dajemy duży kartonik z napisaną sylabą i kilka mniejszych kartoników z różnymi sylabami. Zadaniem dziecka jest odnalezienie na małych kartonikach takiej samej sylaby, jaka znajduje się na dużym kartoniku. W tym ćwiczeniu dziecko koncentruje się wyłącznie na obrazie graficznym, nie musi odczytywać sylaby.

 

 

 

ma

 

 

ma

tu

pi

lo

 

 

ka

 

 

 

 

ko

 

 

ka

lu

do

 

Dziecku podajemy pomieszane kartoniki z kilkoma wypisanymi sylabami. Sylaby muszą powtarzać się. Zadaniem dziecka jest posegregowanie kartoników zawierających te same sylaby na ustalone miejsce.

 

 

ma

 

 

ma

 

 

ma

 

ta

ta

ta

so

so

so

so

 

ko

 

 

ko

 

 

ko

 

la

la

wa

wa

tek

ka

ka

 

A na zakończenie łamigłówka do wspólnego rozwiązania.

Z podanych sylab proponuję ułożenie wyrazów według kodu.

 

 

 

 

  1.  

 

  1.  

 

  1.  

 

  1.  

 

  1.  
ku

so

ga

la

 

  1.  

no

ra

wo

la

 

  1.  

da

 

wa

 

ko

ko

 

  1.  

 

ba

ry

ra

to

 

  1.  

ku

pa

ba

li

 

1a, 1d

2c, 3a

1b, 3b

2d, 4d

4b, 5c

2a, 1c

3c, 2b

1a, 2b

5d, 5b

Można układać więcej kodów i tworzyć różne wyrazy. Miłej zabawy.

LOGOPEDIA 17.04

  • Różnicowanie słuchowe głosek  CZ / C

Znajdź i policz ? głoski opozycyjne [cz] i [c]. Wersja czarno-biała - Printoteka.pl

LOGOPEDIA 16.04

Prosta logopedyczna gra planszowa przygotowana z myślą o utrwalaniu prawidłowej wymowy głoski [r] w połączeniach [tr] i [dr] w nagłosie, śródgłosie i wygłosie wyrazów. Jeśli każdy z uczestników gry dostanie własną, wydrukowaną planszę może w trakcie zabawy kolorować obrazki. Wygrywa ten z graczy, który po okrążeniu planszy oznaczył najwięcej obrazków.

(czyta rodzic- dziecko powtarza wyrazy)

https://domologo.pl/wp-content/uploads/2019/07/Gra-planszowa-z-g%C5%82osk%C4%85-r.pdf

LOGOPEDIA 15.04

Witam serdecznie, poniżej gimnastyka buzi i języka:

  •  w formie koła fortuny:

https://wordwall.net/pl/resource/943453/logopedia/zajęcia-logopedyczne-ćwiczenia-artykulacyjne

  •  a teraz ćwiczymy razem z emotkami:)

Miłej zabawy

LOGOPEDIA 09.04

Zapraszam do zabawy:)

Naturalna gimnastyka narządów mownych dziecka:

  • kiedy dziecko ziewa nie gań go (to przecież naturalne zachowanie), lepiej poproś, aby ziewnęło jeszcze kilka razy, zasłaniając usta – nadaj temat takiej zabawie (senny lew);
  • gdy na talerzu został ulubiony sos lub rozpuszczony lód – pozwólmy dziecku wylizać go językiem. To ćwiczenie, choć jest mało eleganckie, za to bardzo skutecznie gimnastykuje środkową część języka;
  • jeśli dziecko dostało lizaka zaproponuj, aby lizało go unosząc czubek języka ku górze;
  • po śniadaniu lub kolacji posmarujmy dziecku wargi miodem, kremem czekoladowym i poproś, aby zlizało je dokładnie – nadaj tej zabawie temat, np. zaproponuj zabawę w misia Puchatka, który odbiera nagrodę za swoje zwycięstwo;
  • przy porannym i wieczornym myciu zębów zaproponuj dziecku zliczanie zębów czubkiem języka lub witanie się z nimi w ten sposób, aby czubek języka dotknął każdego zęba osobno;
  • korzystając z okazji wspólnego z dzieckiem rysowania, sprawdź czy dziecko potrafi narysować kółko (językiem dookoła warg) lub kreseczki (od jednego do drugiego kącika ust);
  • żucie pokarmów to też ćwiczenie aparatu artykulacyjnego.

LOGOPEDIA 08.04

Ułóż obrazki w odpowiedniej kolejności a następnie opowiedz historyjkę.

 

TERAPIA PEDAGOGICZNA 07.04

Witam was serdecznie

Dzisiaj mam dla was propozycję wykonania świątecznych postaci zajączka wielkanocnego lub kurczaczka. Do wykonania postaci potrzebna nam będzie rolka po papierze toaletowym, kolorowy papier, klej, nożyczki i dobry humor. W jaki sposób zrobimy te zwierzaki? Ano, najpierw trzeba rolkę okleić odpowiednim kolorem. Jeżeli ma to być zajączek to pewnie szary lub brązowy, prawda? Jeżeli zaś kurczaczek to oczywiście żółty. Gdy już rolka będzie oklejona, musimy wyciąć z kolorowego papieru pozostałe elementy i nakleić w odpowiednie miejsce.

Na tym obrazku widać, jak powinny wyglądać wasze prace. Myślę, że nie zabraknie wam pomysłów.

- Co możecie powiedzieć o swoich pracach?

- Jaka głoska znajduje się na początku wyrazu „kurczaczek”?

- Jaka głoska znajduje się na początku wyrazu „zajączek”?

- Jaka głoska jest na końcu tych wyrazów?

Proponuję wam zabawę w domino głoskowe: ostatnia głoska pierwszego wyrazu jest jednocześnie pierwszą głoską następnego wyrazu, np.: kurczaczekkozaananassłłóżkooko itd….. można tworzyć w nieskończoność. Miłej zabawy  pozdrawiam i życzę zdrówka Dzieciom i Rodzicom.

 

LOGOPEDIA 06.04

Zające i kwiaty - pomysł na fajną zabawkę logopedyczną do ćwiczeń oddechowych. Polecamy:)

https://dzieciakiwdomu.pl/2017/03/skaczace-zajace-pomysl-na-zabawke-logopedyczna-dla-dzieci-diy.html

TERAPIA PEDAGOGICZNA 06.04

Witam serdecznie

Dzisiaj dla was trochę świąteczne ćwiczenia:

  1. Ozdóbcie palmę wielkanocną w dowolny sposób.

2. Zajączki wielkanocne są głodne, ale nie mogą trafić do główki kapusty. Pomóżcie każdemu z nich odnaleźć właściwą drogę.

 

 

3. Połącz cyfry i pokoloruj obrazek.

 

LOGOPEDIA 03.04

"Wąż" - dorosły wymawia jeden wyraz (np. nazwa rzeczy z pomieszczenia), dziecko powtarza ten wyraz i dopowiada następny. Dorosły powtarza oba i dodaje nowy itd.

"Wsłuchiwanie się w ciszę" - kładziemy się z dzieckiem na podłodze, zamykamy oczy. Jesteśmy cicho, wsłuchujemy się w ciszę i nazywamy dochodzące do nas dźwięki, np. tykanie zegara, śpiew ptaków....itp. 

 

Jeśli macie do dyspozycji drukarakę, można wydrukować karty typu Piotruś i zagrać. Jeśli nie to powtórzcie ćwiczenia zaprezentowane na kartach.

https://www.logopestka.pl/zabi-piotrus-karty-do-gry/

 

LOGOPEDIA 02.04

 

W poniższym linku karty z propozycją ćwiczeń buzi i języka

https://www.logopestka.pl/kwieciste-minki-karty-do-cwiczen1-buzi-i-jezyka/

"Co słychać"? - dorosły wyszukuje kilki przedmiotów wydających dźwięk. Poruszają każdym z nich i przysłuchują się dźwiękom. Potem dziecko zamyka oczy, a dorosły porusza jednym z przedmiotów. Dziecko po otwarciu oczu wskazuje, który przedmio słyszało. Zabawę zaczynamy od max 3 przedmiotów.

Pomysły na dźwięki:

- mieszanie łyżką w szklance,

- pstrykanie długopisem,

- poruszanie kluczykami,

- darcie papieru,

- uderzanie klockiem o stół.

Trudniejszy wariant: zamiast jednego dźwięku prezentujemy dwa lub trzy. Zadaniem dziecka jest pokazać, co słyszało najpierw, a co potem i co na końcu.

 

LOGOPEDIA 31.03

Dziś zapraszamy na ćwiczenia buzi i języka, potrzebna będzie zwykła kostka do gry. Ile oczek wypadnie takie ćwiczenie należy wykonać ;)

 

 

Kolejne ćwiczenie :

"Klaskanie cz tupanie"? Dorosły i dziecko prezentują różne odgłosy, które można wytworzyć przy pomocy ciała (np. klaskanie, tupanie, pstrykanie palcami, parskanie wargami, kichanie, śmiech, kaszel, chrapanie, kląskanie, przesyłanie buziaków itp.). Potem siadają po różnych stronach parawanu (np. z krzeseł i koca). Dorosły prezentuje jeden z omawianych dźwięków, a dziecko naśladuje. Następnie zamiana ról.

 

Terapia pedagogiczna 31.03

  1. Ćwiczenia mięśni palców i zdolności współpracy mięśni palców, umiejętność współpracy między palcami – wydzieranie łatwych kształtów (piłek, baloników, namiotów, kwiatów, kolorowych liści, ilustracji do bajek itp.), wykonanie kompozycji z kolorowych pasków, kompozycji z elementów wyrwanych z papieru.
  2. Ćwiczenia usprawniające funkcje wzrokowe, ćwiczenia w analizie spostrzegania (klasyfikowanie) – różnicowanie i układanie figur geometrycznych pod względem kształtu, wielkości, koloru i kierunku, położenia, przeznaczenia; tworzenie zbioru według jednej cechy (kolor, kształt, wielkość, grubość), według kilku cech (kolor i kształt, np. duże czerwone klocki), różnicowanie w zestawie określonej figury.
  3. Ćwiczenia usprawniające funkcje słuchowe, ćwiczenia poprawnej artykulacji – tworzenie wyrazów na podstawie podanej głoski początkowej, wyodrębnianie końcowej głoski w wyrazach, rozpoznawanie przedmiotów na podstawie podanej głoski, dobieranie wyrazów, w których ostatnia głoska jest jednocześnie pierwszą głoską kolejnego wyrazu (np. makaron – nos – seler – ryba – aparat – tata itd.)

 

Zabawa dla małych i dużych „Tajne wiadomości”

Dzieci uwielbiają tajemnice i sekrety więc warto pokazać im tę zabawę. Potrzebujemy papieru, świeczki, patyczków kosmetycznych, farb wodnych i soku z cytryny.

            Możemy wykorzystać dwa sposoby na napisanie lub narysowanie wiadomości do innej osoby.

I sposób: napisanie lub narysowanie wiadomości za pomocą świecy na białym papierze, przekazanie jej danej osobie. Dana osoba, aby wiadomość odczytać, musi pomalować papier cienką warstwą farby wodnej (akwareli).

II sposób: wiadomość należy napisać za pomocą patyczka kosmetycznego zanurzonego w soku z cytryny. Gdy kartka wyschnie, wystarczy zanurzyć ją na chwilę w wodzie i można odczytać wiadomość.

Terapia pedagogiczna 30.03

  1. Ćwiczenia sprawności rąk przy pomocy zabaw ruchowych związanych z otoczeniem (rzucanie piłeczek do celu, stukanie czubkami palców naśladując grę na pianinie, padający deszcz, wydrapywanie na tekturze itp.)
  2. Ćwiczenia koordynacji rąk i współpraca palców (ugniatanie plasteliny, zapełnianie nią powierzchni np. koła, prostokąta, kwadratu, trójkąta).
  3. Ćwiczenia usprawniające funkcje wzrokowe, koordynację wzrokowo - ruchową (odnajdywanie różnic, określanie miejsca zabawki w szeregu – układamy 4 zabawki w szeregu, dziecko zapamiętuje ich położenie, następnie odwraca się, w tym czasie zamieniamy 2 zabawki miejscami, zadaniem dziecka jest położenie ich na pierwotne miejsca; rozpoznawanie figur geometrycznych, dopasowywanie do konkretnych kształtów, scalanie pociętych figur w całość, układanie puzzli, pociętych pocztówek, obrazków, utrwalenie kształtu poznanych liter poprzez obrysowywanie ich, lepienie z plasteliny, wyodrębnianie ich w wyrazach, np. w gazetach lub książkach, itp.)
  4. Ćwiczenia usprawniające funkcje słuchowe (dzielenie prostych zdań na wyrazy, liczenie wyrazów, rozwijanie zdań, porównywanie liczby wyrazów w zdaniach, układanie zdań do dowolnych obrazków, wyodrębnianie wyrazu ze zdania, układanie innych zdań z danym wyrazem, graficzne przedstawianie zdań za pomocą kreski, paska papieru, zabawek, układanie zdań o podanej liczbie wyrazów).
  5. Zakreśl tylko te liczby, w których znajduje się cyfra „6

7546329  6941074   210973649   42947310   38209473  45938720  

58620994   87972359   437926342   39692798  375469044   2453890  

3456789   674358   45323289  890573   43256739   78903458  

 

  1. Propozycja wspólnej zabawy dla dzieci i rodziców:

      Na kartce papieru (najlepiej w kratkę) narysuj kwadrat o boku 10 cm.  Podziel go na pola o boku 1 cm. Każdą górną kratkę (poziomo ) oznacz kolejną cyfrą (1- 10), pionowo zaś oznacz kolejnymi literami alfabetu (A-K). na tak przygotowanej siatce zaznacz kolejno punkty i połącz je:

K-4, J-4, J-1,H-4, H-1, F-4, F-2, D-4, D-3, A-5, A-6, D-8, D-7, F-9, F-7, H-10, H-7, J-10, J-7, K-7, K-4

Co powstanie?

 

Logopedia

Poniżej ćwiczenia buzi i języka w formie gry ściganki :)

 

 

 

 

W poniższym linku proponujemy ćwiczenia byzi i języka w formie koła fortuny. Życzymy udanej zabawy :)

https://www.logopestka.pl/zabia-gimnastyka-buzi-i-jezyka-gra-online/

 

Poniższe ćwiczenia doskonalą u dzieci koncentrację uwagi,  pamięć, percepcję wzrokową, koordynację wzrokowo – ruchową

  1. W kratkach zapisano kilkakrotnie sekwencje liter. Wskaż lub wpisz brakujące litery.

 

A

 

 

d

 

p

 

a

 

d

 

p

 

a

 

d

 

p

 

 

d

 

p

 

 

d

 

 

a

 

 

 

a

 

 

N

 

 

m

 

w

 

n

 

m

 

w

 

n

 

m

 

w

 

n

 

 

 

n

 

m

 

 

 

m

 

 

 

 

W

 

 

M

 

A

 

W

 

M

 

A

 

W

 

M

 

A

 

 

 

 

A

 

W

 

 

A

 

 

 

A

 

 

 

L

 

 

I

 

Ł

 

L

 

I

 

Ł

 

L

 

I

 

Ł

 

 

 

Ł

 

L

 

 

 

 

L

 

 

Ł

 

 

 

  1. Przepisz cyfry do diagramu dolnego tak, aby znalazły się w tych samych kratkach co w diagramie górnym.

 

 

  1.  

 

 

  1.  

 

  1.  

 

  1.  

 

  1.  

 

  1.  

 

 

  1.  

 

  1.  

 

  1.  

 

  1.  

 

  1.  

 

 

  1.  

 

  1.  

 

  1.  

 

  1.  

 

  1.  

 

 

  1.  

 

  1.  

 

  1.  

 

  1.  

 

  1.  

 

 

  1.  

 

  1.  

 

  1.  

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Zamaluj liczby zawierające jedną cyfrę 9. Jaką literę utworzą zamalowane pola?

 

163

 

 

956

 

395

 

980

 

359

 

596

 

230

 

676

 

 

636

 

886

 

349

 

208

 

143

 

919

 

130

 

 

346

 

108

 

569

 

880

 

212

 

346

 

258

 

 

299

 

237

 

890

 

999

 

142

 

575

 

763

 

 

237

 

345

 

294

 

882

 

762

 

243

 

876

 

 

108

 

258

 

908

 

828

 

438

 

207

 

206

 

 

350

 

990

 

906

 

630

 

341

 

668

 

 

Znalezione obrazy dla zapytania: logopedia

Drodzy Rodzice!

Dziecko uczy się mowy przede wszystkim w naturalnych sytuacjach, podczas wykonywania codziennych czynności, obserwacji otoczenia i nawiązywania kontaktu z innymi osobami.

Dlatego, w związku z zaistniałą sytuacją, zachęcamy Państwa do skorzystania z propozycji na zabawy i ćwiczenia logopedyczne z dzieckiem w domu.

 

W warunkach domowych należy:

 ·Zastanowić się z jakimi sytuacjami na co dzień mamy do czynienia (jazda samochodem, czynności higieniczne, zakupy,       wspólna zabawa, czytanie dziecku książek itp.

 ·Wybrać te sytuacje, w których jesteśmy razem z dzieckiem

 ·Zastanowić się, które ćwiczenia możemy wykonywać w danych sytuacjach. 

                                                                                    ·I ćwiczyć razem z dzieckiem

PRZYKŁADY ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH, KTÓRE MOŻNA WYKONYWAĆ W CODZIENNYCH SYTUACJACH:

 1. Ćwiczenia słuchowe – stanowią bardzo ważną grupę ćwiczeń logopedycznych, ponieważ często opóźnienia czy zaburzenia rozwoju mowy pojawiają się na skutek opóźnień rozwoju słuchu fonematycznego. Stymulując funkcje słuchowe przyczyniamy się do rozwoju mowy dziecka.

Przykłady:

· „ Co słyszę?” – dziecko nasłuchuje i rozpoznaje odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy.

· „ Zgadnij, co wydało dźwięk?” – uderzanie w szkło, fajans, metal, kamień, drewno itp. Toczenie różnych przedmiotów po podłodze i rozpoznawanie dźwięku

 · Rozpoznawanie różnych przedmiotów w zamkniętym pudełku po wydawanym odgłosie – groch, cukier, kasza itp.

· Uderzanie o siebie klockami, łyżeczkami, garnuszkami; uderzanie łyżeczką o pustą szklankę, o szklankę z wodą, klaskanie, darcie papieru, gniecenie papieru, przelewanie wody

( z wysokości, z niska), drapanie po szkle, papierze, stole.

· Rozpoznawanie głosu, szmeru, źródła dźwięku – miejsca, kierunku, odległości, ilości dźwięków (dużo- mało), głośności ( cicho – głośno).

· Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.

 · Rozróżnianie i naśladowanie głosów zwierząt: kota, psa, krowy, kury, koguta, kaczki, gęsi itp.

· Rozróżnianie odgłosów pojazdów: samochodu, pociągu, motoru, traktora itp.

 · Rozpoznawanie po dźwięku różnych urządzeń domowych, np. odkurzacz, mikser, suszarka, pralka itp.

· Wyróżnianie wyrazów w zdaniu.

· Dzielenie na sylaby imion dzieci, rzeczy, zwierząt.

· Wyszukiwanie imion dwu- i trzysylabowych.

 · Rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej

 

2. Ćwiczenia oddechowe - poprawiają wydolność oddechową, sprzyjają wydłużaniu fazy wydechowej, co powoduje poprawę jakości mowy. Ćwiczenia prowadzone są najczęściej w formie zabawowej, przy wykorzystaniu różnych środków, np. piórek, piłeczek, wody mydlanej, chrupek, wiatraczków itp. Są także wplatane w opowieści i zabawy ruchowe.

Przykłady:

· Wdech nosem ( usta zamknięte) i wydech ustami.

· Dmuchanie na płomień świecy.

· Dmuchanie na piłeczkę pingpongową, wyścigi piłeczek.

· Dmuchanie na kulkę z waty, na wiatraczek.

· Chłodzenie „ gorącej zupy” – dmuchanie ciągłym strumieniem.

· „Zdmuchiwanie mlecza” – długo, aż spadną wszystkie nasionka.

· Chuchanie na zmarznięte ręce.

· Naśladowanie lokomotywy – wydmuchiwanie „nadmiaru pary” – ffff, szszsz.

· Naśladowanie balonika – wypuszczanie powietrza z jednoczesnym odgłosem „ sssss”.

· Nadmuchiwanie balonika, puszczanie baniek mydlanych.

· Naśladowanie syreny – „ eu-eu- eu”, „ au-au-au” – na jednym wydechu.

· Wyścigi chrupek – dmuchanie w parach.

· Dmuchanie na piórko, aby nie spadło.

 · Liczenie na jednym wydechu.

· Powtarzanie zdań na jednym wydechu – najpierw krótkich, potem coraz dłuższych.

· Powtarzanie zdań szeptem.

3. Ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych – u większości dzieci z wadą wymowy występuje obniżona sprawność narządów artykulacyjnych - języka, warg, policzków, podniebienia miękkiego. Czasem przyczyną wady wymowy są nieprawidłowości w budowie anatomicznej narządów mowy, np. zbyt krótkie wędzidełko podjęzykowe, przerośnięty język, zbyt duża masa języka, rozszczep wargi itp. Przyczyną bywają także, szczególnie u dzieci młodszych, nieprawidłowe nawyki związane z połykaniem lub oddychaniem. Konieczne są w tych wszystkich wypadkach ćwiczenia motoryki narządów mowy oraz ćwiczenia prawidłowego połykania.

Ćwiczenia warg:

· Wymawianie na przemian „ a-o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi górnej i dolnej.

· Oddalanie od siebie kącików ust – wymawianie „ iii”.

· Zbliżanie do siebie kącików ust – wymawianie „ uuu”.

· Naprzemienne wymawianie „ i – u”.

· Cmokanie, parskanie, masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi i odwrotnie).

· Dmuchanie na płomień świecy, na watkę lub piłkę pingpongową.

· Wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u, i-a, u-o, o-i, u-i, a-o, e-o itp.

· Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „ uśmiech”.

· Wysuwanie warg w przód, następnie przesuwanie warg w prawo, w lewo.

Ćwiczenia języka:

 · „Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta.

· Dotykanie językiem do nosa, do brody, w stronę ucha lewego i prawego.

· Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie językiem/.

 · Wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej.

· Kląskanie językiem.

 · Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych i dolnych zębów, przy maksymalnym otwarciu ust.

 · Język wysunięty – ostry, wykonuje poziome ruchy wahadłowe od jednego do drugiego kącika ust.

· Język przyjmuje na przemian kształt „łopaty” i „grota”.

· Ruchy koliste języka w prawo i w lewo na zewnątrz jamy ustnej.

· Oblizywanie zębów po wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni dziąseł pod wargami. Usta zamknięte. Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie:

· Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej.

 · Płukanie gardła ciepłą wodą.

 · „Chrapanie” na wdechu i wydechu.

· Głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie.

· Wymawianie połączeń głosek tylnojęzykowych zwartych z samogłoskami, np. ga, go, ge, gu, gy, gi, gą, gę, ka, ko, ke, ky, ki, ku, ak, ok, ek, ik, yk, uk…

 Ćwiczenia policzków:

 · Nadymanie policzków – „ gruby miś”.

· Wciąganie policzków – „ chudy zajączek”.

· Nabieranie powietrza w usta i zatrzymanie w jamie ustnej, krążenie tym powietrzem, powolne wypuszczanie powietrza.

· Naprzemiennie „ gruby miś” – „ chudy zajączek”.

 · Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę.

Przykłady zabaw a jednocześnie ćwiczeń logopedycznych:

· Po posiłku pozwólmy dziecku wylizać językiem talerz jak kotek. To ćwiczenie mniej eleganckie, za to bardzo skutecznie gimnastykuje środkową część języka;

· Po śniadaniu posmarujmy dziecku wargi miodem, kremem czekoladowym lub mlekiem w proszku i poprośmy, aby zlizał je dokładnie jak miś czy kotek;

· Kiedy dziecko ziewa, nie gańmy go, lecz poprośmy, aby ziewało jeszcze kilka razy, zasłaniając usta;

· Jeśli dziecko dostało lizaka zaproponujmy mu, aby lizało go unosząc czubek języka ku górze;

 · Przy porannym i wieczornym myciu zębów zaproponujmy dziecku liczenie zębów lub witanie się z nimi w ten sposób, aby czubek języka dotknął każdego zęba osobno;

· Podczas rysowania poprośmy dziecko, aby narysowało językiem kółko (dookoła warg) lub kreseczki (od jednego do drugiego kącika ust)

 · Dmuchanie na talerz z gorącą zupą, chuchanie na zmarznięte dłonie, cmokanie, żucie pokarmów, a nawet wystawianie języka to też ćwiczenia aparatu artykulacyjnego

 

Terapia ręki dla dzieci w wieku przedszkolnym

 

            Ręka jest odpowiedzialna w naszym życiu za większość funkcji. Dzięki niej możemy chwytać przedmioty, manipulować nimi, podpierać się,  podciągać, wykonywać czynności precyzyjne i skomplikowane, jak np. majsterkowanie, szycie czy pisanie. Ręka jest również organem pomagającym nam rozróżniać kształt i wielkość, pomaga nam sprawdzić temperaturę czy wilgotność itp. Przy tak szerokiej specjalizacji i zastosowaniu rąk możemy stwierdzić, że to właśnie one, ich sprawność w głównej mierze decydują o poziomie funkcjonowania każdego człowieka. Jeśli mamy sprawne ręce, potrafimy wykonać dookoła siebie większość czynności, dzięki czemu stajemy się bardziej niezależni od innych osób. Sprawne ręce umożliwiają nam wykonywanie prostych i skomplikowanych czynności dnia codziennego. Zdarza się jednak, że ręce nie są wystarczająco sprawne. Wtedy pomocna może być terapia ręki. Ma ona na celu usprawnianie tzw. motoryki małej, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców, a również dostarczać wrażeń dotykowych, poznawania dzięki nim różnych kształtów, faktur materiałów i ich różnicowania. Głównym celem ćwiczeń jest rozwijanie sprawności ruchowej dłoni, umiejętności prawidłowego chwytu pisarskiego oraz rozwijanie koordynacji pomiędzy dłońmi. Końcowym etapem tych ćwiczeń ma być umiejętność pisania.

            Terapia ręki wskazana jest dla dzieci, które:

- niechętnie podejmują czynności manualne takie jak układanie drobnych przedmiotów, malowanie, lepienie, mają kłopoty z cięciem nożyczkami, niechętnie rysują

- szybko męczą się, frustrują podczas rysowania, pisania

- mają trudności z koordynacją obu rąk podczas wykonywania różnych czynności manipulacyjnych, np. wycinanie nożyczkami, jedzenie sztućcami, gra na instrumentach

- niechętnie podejmują czynności samoobsługowe typu zawiązywanie sznurowadeł, zapinanie guzików, ubieranie, rozbieranie się

- mają widoczne obniżone lub podwyższone napięcie mięśniowe w obrębie kończyny górnej i obręczy barkowej

- wykonują czynności niedbale, zbyt wolno lub zbyt szybko

- unikają używania dłoni do poznawania nowych przedmiotów o nieznanych fakturach

- preferują silny ucisk dłoni, zbyt mocno trzymają za rękę, ściskają lub uderzają.

 

            Wszystkie ćwiczenia motoryki małej należy rozpoczynać od ćwiczeń rozmachowych, przy których angażowana jest cała ręka, łącznie z łopatką. Następnie przechodzimy do ćwiczeń, przy których pracuje nadgarstek, a dopiero później do zadań na precyzyjną pracę dłoni, przy których pracują palce.

 

Przykłady ćwiczeń

Ro


Ostatnia aktualizacja: 2020-05-24